(foto David Dickson)

söndag 25 augusti 2013

Tradition och nytt: Spelmansstämma på Baldersnäs

Bildkälla: bloggen "Hipp som Happ"
(med fina bilder från just Baldersnäs)


Igår var jag på Baldersnäs och lyssnade på svensk folkmusik på spelmansstämman där.

Svensk folkmusik, ja - en ”engelska” från Dalsland visade sig vara närbesläktad med en välkänd internationell shanty, känd som ”What Shall We Do with the Drunken Sailor”, och en av de saker som rev ner störst applåder var när instrumentmakaren och multiinstrumentalisten Alban Faust bytte ut nyckelharpan och säckpipan mot sin stålsträngade gitarr och spelade ekvilibristisk amerikanskinspirerad ”fingerpicking” tillsammans med ett band kallat Iron Brothers.

Och med Alban Faust blir det världsmusikinspirerat på många sätt, som när han spelar sin nyckelharpa tillsammans med Josué Trellar på sydamerikansk panflöjt.

Bildkälla: Alban Fausts hemsida
På stora utomhusscenen, uppe i Stallet och överallt i prång, på gräsplättar och bersåer spelades det, och det var kanske lite synd att detta evenemang sammanföll med den populära matmässan på Not Quite i Fengersfors, för medan Not Quite hade besökare i tusental kunde man idag på Baldersnäs räkna publiken till drygt hundratalet. Men det var ändå ett mingel, med spännande möten både med musik och med nya människor.


Bilder från föreställningarna:
Alban Faust och Josué Trellar bland andra
spelar en uråldrig dalsländsk "Åttmänning" (foto DD)



Bruno från Skåpafors leder en dragspelsgrupp.
Här spelas Kväsarevalsen (foto DD)






























Här kan du höra Alban Faust och Thomas Fredriksson spela Polska från Bäckefors vid ett annat tillfälle:



Länk till Alban Fausts hemsida

.

söndag 18 augusti 2013

Café Klezmer på Aurorafestivalen


Oud - enligt Pedram Shahlai är detta
spansk-arabiska instrument gitarrens
urmoder.
 Klezmer

Aurorafestivalen bjöd på klezmerföresällning.
Dit gick jag, och blev ordentligt omtumlad.

Vad hände? Fylld av denna fråga, och fylld av livet gick jag dröjande från festivalens Café Klezmer i den sena fredagskvällen. Trollhättans augustimörker var ljummet i midnattstimmen. Den hetsiga rytmen från zigenska violiner hade öppnat en intensitet i mina känslor. Ett meditativt uttryck med rytm som väntar på att släppas loss i gitarrens spansk-arabiska urinstrument oud hade gett min intensiva känsla en riktning. Det finska dragspelets sammansmältning av ryska, svenska och romska influenser skapade en beredskap och vakenhet för mänskliga möten med sina melankoliska melodislingor och överraskande och ibland humoristiskt energifyllda inpass.

Pedram Shahlai
Vad hände? Pedram Shalai och hans band drog med publiken i en virvel av rytm och ett djup av känsla. Musiken och musikerna kombinerade en värme och en ironisk distans som fick kroppen att vilja dansa med själen. Överraskande och känslofyllt.

Klezmer är ursprungligen yiddish-kultur. Sedan medeltiden och fram till den dag som idag är har denna musikform mött andra musikformer i olika kulturer och det är därför klezmermusiken kan ge uttryck för allt från finsk melankoli och arabisk sensualism till amerikanska jazzinspirerade influenser. Hos Pedram Band kom alla klezmermusikens kontaktinfluenser från medeltiden fram till nuet till uttryck. Dit gick jag. Och vad hände? Enkelt nog - jag gavs tillgång till en rikedom av känslouttryck. Det var det jag var fylld av på min väg hem genom natten. Jag blev ordentligt omtumlad.  Det var det värt.



Wikipedia om Klezmer 

Lite om klezmermusiken i USA

En hemsida med original yiddish klezmer
(här hittar du en del länkar med riktigt häftig musik)

Lyssna på aktuella toppartister inom klezmergenren.


söndag 11 augusti 2013

Folksjälar i möte

Det här var bra.
Här är några som för en gångs skull tar fram det man ibland skulle vilja kalla folksjälen. En svensk, en afrikansk folksjäl, det moderna och det traditionella i båda - en spännande och ekvilibristisk musikblandning. Och mitt i den mixen en diktens nytändning hos den kanadensiska ”spoken word-artisten Sophia Baig, vars muslimska  bakgrund fritt låter sig uttryckas i en naken individualism som närmast verkar hämta inspiration från 50-talets beat-generation.
Den Fule

Sågs och hördes - inspirerade till dans, rörelse och eftertanke på Not Quite i Fengersfors igår (2013 08 10)

Så här annonserades deras föreställning:

”De världsturnérande musikaliska kosmopoliterna i Den Fule släpper nu sitt fjärde album Contrebande i samarbete med koraspelaren och sångaren Solo Cissokho, sångerskan Adama Cissokho från Senegal och spoken word-artisten Sofia Baig från Kanada. Ett livfullt och lyhört möte mellan västafrikansk och nordisk folkmusik som här har lett till en originell syntes genomsyrad av lustfyllt musicerande” (Källa Not Quite hemsida: http://notquite.se/arkiv/artikel/den_fule )
Sophia Baig

Nederst på denna sida hittar du information om gruppens
turnéprogran i augusti 2013.

Här hittar du information om deras senaste platta:
http://www.kakafon.com/downloads/kakacd014.pdf


Lyssna (mp3): Solo Cissokho på kora.
Solo Cissokho

Lyssna (mp3): Sofia Baig


Hemsida ”Den Fule”

Här läser du om instrumentet kora

Adama Cissokho

Turné i augusti 2013:
Fre 9
Hässelby slott, Stockholm folkfestival
Lör 10
Not Quite, Fengersfors
Mån 12
Klockaregården, Gösslunda
Tis 13
Kulturkalaset,
Göteborg
Ons 14
Brännö
Värdshus
Fre 16
Malmöfestivalen
Sön 18
Folkmusikfest på Hallandsgården, Halmstad